گزارش خبری سخنرانان بزرگداشت استاد فقید محمد جواد صاحبی

آیت پیمان: یادبود محمدجواد صاحبی تدوین می شود

دبیر شورای دین پژوهان کشور گفت: با همت مدیریت دفتر تبلیغات و معاونت پژوهشی، مجموع مقاله ها و آثار درباره استاد فقید محمدجواد صاحبی در قالب ارج نامه ای تدوین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت پیمان شامگاه چهارشنبه در بزرگداشت مقام علمی دانشمند فقید محمد صاحبی که در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: کارهای استاد صاحبی در عرصه دین پژوهی بسیار چشمگیر و قابل توجه بود.

او افزود: معاونت پژوهشی و دبیرخانه انجمن های علمی و دیگر مراکز و نهادها مانند دفتر تبلیغات برگزاری آئین بزرگداشت مقام علمی استاد محمدجواد صاحبی را به عهده گرفتند.

دبیر شورای دین پژوهان کشور گفت: استاد صاحبی در زمینه اخلاق و در عرصه دین پژوهی منشاء برکات فراوانی بوده اند.

او تاکید کرد: با همت مدیریت دفتر تبلیغات و معاونت پژوهشی، مجموع مقاله ها و آثار درباره استاد فقید محمدجواد صاحبی در قالب ارج نامه ای تدوین خواهد شد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی: حوزه تکثر سلایق را به رسمیت بشناسد/ یکسان سازی و یکسان انگاری از آفات حوزه علمیه است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: امروز فضای فکری طلب می کند که تکثر سلایق در حوزه را به رسمیت بشناسیم، در غیر این صورت حوزه نمی تواند جامعیت خود را در کارویژه ها به ثمر برساند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی شامگاه چهارشنبه در بزرگداشت مقام علمی مرحوم محمدجواد صاحبی که در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: خوش مشرب، خلیق، دانا، با تدبیر و متواضع بودن از ویژگی های استاد صاحبی بود.

او استاد صاحبی را دارای حقی بر دوش فضلای حوزه دانست و افزود: جامعه به سرعت در حال تحول بوده و برخی اقدامات پیش برنده که در مقاطعی از تاریخ حوزه انجام می گیرد، باید متناسب با فضاهای جدید به روزرسانی شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: بینش دادن، جهت دادن و گشودن فضای فکری طلاب جوان در حوزه های علمیه از کارهایی بود که در دهه ۶۰ با ظهور مجلاتی چون کیهان فرهنگی، کیهان اندیشه و مجله حوزه توسط دفتر تبلیغات اسلامی انجام گرفت و طلاب بسیاری را دست به قلم کرد و از جمله مرحوم صاحبی که سردبیر مجله کیهان اندیشه بود.

او با بیان اینکه امروز ابزارهای جریان سازی از مجله به تکنولوژی روز تغییر پیدا کرده، یادآور شد: حوزه امروز با آفاتی مواجه است که یکی از آن ها یکسان سازی و یکسان انگاری است؛ امروز توجه به مسائل روزمره بیش از حدی است که باید باشد، در چنین شرایطی جامع نگری در کارویژه های حوزه و روحانیت نادیده گرفته می شود.

واعظی انتظارات از روحانیت را در گذشته محدود دانست و خاطرنشان کرد: امروز این کارویژه ها گسترده تر شده و حوزه و روحانیت باید بتواند این کارویژه ها را عهده دار شود.

او اضافه کرد: امروز نیازمند افراد خلاقی هستیم که فضاها را بگشایند تا حوزه بتواند در عرصه های مختلف فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منادی عقلانیت و اصالت های حوزوی باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز فضای فکری طلب می کند که ما در حوزه تکثر سلایق را به رسمیت بشناسیم، چون اگر بخواهیم فضا را طوری قرار دهیم که افراد در مشرب های فکری مانند مسائل کلامی و فلسفی محدود بیندیشند، حوزه نمی تواند جامعیت خود را در کارویژه ها به ثمر برساند.

واعظی ضعف اصالت های حوزه را مسئله مهم دانست و ابراز کرد: نسلی که امثال مرحوم صاحبی از برجستگان آن بودند، نقش مهمی برای آموختن این اصالت ها مانند مردم داری و عقلانیت به نسل جدید دارند.

احمد مبلغی: حوزه های علمیه ضرورت صدق را تبیین کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نخستین صفتی که از مرحوم صاحبی به ذهن انسان می آید، درستی و راستی و صدق ایشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی شامگاه چهارشنبه در بزرگداشت مقام علمی دانشمند فقید محمدجواد  صاحبی که در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: از نظر قرآن هیچ صفتی مانند صدق در روز قیامت جایگاه ندارد.

او روز قیامت را دارای سه مرحله دانست و افزود: ماقبل سوال، پرسش و مجازات این سه مرحله هستند، آنچه که بر روز قیامت سایه افکنده آن سودمندی است که معلول صدق به حساب می آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری صدق را در نگاه قرآن ویژگی بسیار مهم دانست و گفت: وقتی علامه طباطبائی صدیق را تعریف می کند، می فرماید جایگاه و مرتبه صدیق حتی بالاتر از شهدا و صالحین است.

او بیان کرد: بر این اساس ما باید نظریه ای را از صدق اسلامی تعریف کنیم، حوزه های علمیه باید ضرورت صدق و رابطه آن را با پدیده های دیگر معرفی کند.

مبلغی ادامه داد: از نظر اسلام، صدق ام الفضائل است، صدق یا یک رابطه اتحادی با صفات دیگر دارد و یا رابطه اعدادی دارد یعنی صدق است که فضا می دهد و اگر نباشد همه رابطه ها به هم می خورد.

او با بیان اینکه صدق در قرآن در نقطه مقابل نفاق و کفر قرار دارد، خاطرنشان کرد: نخستین صفتی که از مرحوم صاحبی به ذهن انسان می آید، درستی و راستی و صدق ایشان بود؛ ایشان در صدق خود چنان بود که همیشه وقتی سر سخنی را باز می کرد، به فکر حل یک مشکل بود؛ گویی می خواهد خیری را به انسان برساند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از مراتب صدق را صدق در لهجه دانست و اضافه کرد: صدق در لهجه بدین معنی است که انسان از انتقاد بدون نیش و کنایه فروگذاری نکند.

او یادآور شد: مرحوم صاحبی هم خلوص داشت و هم به موقع انتقاد می کرد؛ این ویژگی در نقطه مقابل نفاق و دورویی قرار داشت.

مبلغی مطرح کرد: مرحوم صاحبی سراغ موضوعات دسته چندم نمی رفت، بلکه موضوعاتی را مطرح می کرد که به درد جامعه بخورد؛ همچین ایشان علی رغم اینکه می خواست مقتل را پیرایش کند، عاشق مجالس روضه بود.

او یادآور شد: صدق موتور محرک جامعه است و اگر در جامعه وجود داشته باشد، همه امور متوازن خواهند شد؛ اگر در جامعه صدق وجود داشته باشد، بزرگترین درد یعنی نفاق برطرف می شود.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه: برخی به جای مطرح کردن راهکارها، صرفا تخریب می کنند

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه گفت: در عالم اندیشه تخریب جایی ندارد و باید با رویکرد اثباتی به حل مسائل پرداخت، این رویکرد بسیار موردنیاز ما است.

 حجت الاسلام والمسلمین هاجری شامگاه چهارشنبه در بزرگداشت مقام علمی  محمد صاحبی که در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به دو نوع رویکرد اندیشمندان در مواجهه با مشکلات اظهار داشت: نگاه نخست، نقادانه و استفاده از ادبیات سلبی است که متعلق به جریانات چپ و مارکسیستی است.

او افزود: این نوع از ادبیات در جایی استفاده می شود که امیدی به رقیب نیست، واگرایی و ستیز و استهلاک نیروها نتیجه این رویکرد است.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه رویکرد مقابل رویکرد سلبی را، اصلاحی دانست و گفت: پیامبران و اولیای الهی چنین رویکردی داشتند و ادبیات آن ها به حل مسائل توجه دارد؛ رویکرد اصلاحی ضرورتا برخوردهای تند و سلبی نیست، گام های نخست باید همراه با قول لیّن باشد و ما این شیوه را در سیره اهل بیت(ع) می بینیم.

هاجری مطرح کرد: برخی از روشنفکران با مطالعه آثار مختلف، تنها به دیدن مشکلات و کاستی ها می پردازند و هیچ توجهی به حل مسئله ندارند.

او یادآور شد: این رویه جریانات چپ به جامعه دینداران هم کشیده شد و امروز نقد در جامعه با ادبیات سلبی است، مصلحانی که دارای رویکرد انتقادی و ادبیات اثباتی و محبوب مردم بودند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه ابراز کرد: یکی از این شخصیت ها سردار سلیمانی بود، او یک مصلح اجتماعی بود، نگاه های ارزشی خود را داشت، جریانش مشخص بود، اما با همه جریان های فکری ارتباط داشت.

او اضافه کرد: در عالم اندیشه تخریب جایی ندارد و باید با رویکرد اثباتی به حل مسائل پرداخت، این رویکرد بسیار موردنیاز ما است.

هاجری تصریح کرد: مرحوم استاد صاحبی هم اینطور بود، به اندازه ای که برای شناخت مسائل وقت می گذاشت، به همان اندازه هم برای بیان تاثیرگذار نقد خود فکر می کرد.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.